Når du afbestiller en rejse, er det vigtigt at huske, at flyselskabet opkræver et gebyr. Beløbet varierer efter flyselskab og billettype.
Nogle flyselskaber tilbyder en rejseforsikring, der dækker afbestillingsgebyrer, men det er ikke altid tilfældet. Hvis et flyselskab ikke tilbyder afbestillingsbeskyttelse, kan du muligvis købe rejseforsikring fra en tredjepartsudbyder.
I nogle tilfælde kan dit kreditkortselskab også tilbyde dækning for rejseaflysninger. Spørg din kreditkortudsteder for detaljer om deres dækning og servicevilkår, før du køber en yderligere rejseforsikring.
1. Find det originale bekræftelsesnummer eller kode for din aflyste rejse
Aflyste ture sker. Hvis du har brug for at finde det originale bekræftelsesnummer eller kode for din aflyste rejse, er der et par trin, du kan tage.
Gå først til flyselskabets hjemmeside og se efter din reservation. Du burde kunne finde det med dit reservationsnummer eller e-mailadresse og adgangskode.
For det andet, hvis du ikke kan finde det online, skal du ringe til flyselskabets kundeservice og bede dem om det originale bekræftelsesnummer eller kode for din aflyste rejse.
For det tredje, hvis du brugte et rejsebureau, da du bookede denne rejse, skal du kontakte dem for at anmode om disse oplysninger fra din agent.
2. Ring til rejsebureauet og anmod om refusion
Du bør ringe til rejsebureauet og anmode om en refusion.
Afbestillingsreglerne er som følger:
Hvis du afbestiller mere end 24 timer før afgang, vil du få refunderet 100 % af din billetpris.
Hvis du afbestiller mindre end 24 timer afbudsrejser før afgang, vil du få refunderet 50% af din billetpris.
Hvis du afbestiller mindre end 12 timer før afgang, vil der ikke være nogen refusion.
3. Indgiv et krav til flyselskabet og rejsebetalingsselskabet
Hvis dine rejseplaner bliver aflyst, og du har brug for at få en refusion, er det vigtigt at kontakte flyselskabet og rejsebetalingsselskabet.
Flyselskabet vil være i stand til at fortælle dig, om de kan tilbyde en refusion. De kan give en kredit, eller de er muligvis ikke i stand til at tilbyde noget.
Rejsebetalingsselskabet vil informere dig, hvilke refusioner de kan give. Hvis du har bestilt gennem et bureau, er det bedst at kontakte dem også og spørge, hvordan de håndterer disse situationer.
4. Sørg for, at feriehuset returneres i god stand for at undgå bøder fra ejeren
Sommerhuset skal afleveres i samme stand, som det blev givet til gæsten. Gæsten er ansvarlig for eventuelle skader, som de har forårsaget under deres ophold. Så når du tager afsted, skal du sørge for at rydde op og lægge alt tilbage, hvor du fandt det.